Naši lektoři jsou pro děti parťáci

Zvládat nejen školu – v tom pomáhají dárci Krabice online dětem ze sociálně vyloučených rodin prostřednictvím projektu Dítě nad vodou. Díky nim můžeme vytvářet pro ohrožené děti podpůrnou síť mezi školou, rodinou a sociálními službami a společně hledat cesty k účinnější pomoci.

Naši lektoři jsou pro děti parťáci Naši lektoři jsou pro děti parťáci

Klárka má čtyři další sourozence. Její rodiče jsou od rána do večera v práci. Ne ale proto, že by na nějaké lukrativní pozici vydělávali miliony. Zastávají nekvalifikovaná, špatně placená místa. Čas od času o práci přijdou. To pak v celé rodině vládne nervozita, jestli zaplatí účty a nebudou se muset stěhovat na ubytovnu. Na Klárku táta ani máma nemají tolik času, kolik by bylo potřeba. Dokud nenastoupila do školy, ani to tolik nevadilo. Koneckonců oba rodiče mají svoje děti rádi. Jakmile ale Klárka začala čelit výzvám každodenní výuky, už bylo poznat, že doma nemá dostatečně silné zázemí.

Na co děti jako je Klárka ve škole narazí?

„Nemají vypracované domácí úkoly. Když jsou nemocné, nemají šanci dohnat školní látku. Rodiče s nimi doma neopakují, neprocvičují,“ vypočítává Dana Zaplatílková z Diakonie Vrchlabí. K tomu se někdy přidává to, že rodina nemůže zaplatit dětem školní obědy. Děti si do školy nosí chudší svačiny. Oblečení nosí po starších sourozencích a ani na volnočasové kroužky nejsou peníze. Ocitají se na okraji kolektivu. Na své vyloučení pak reagují buď úzkostností, uzavřeností, nebo naopak přehnaným vyžadováním pozornosti, které se někdy projevuje zlobením.

Práce s celou rodinou

Dana Zaplatílková je speciální pedagožka. Koordinuje projekt Dítě nad vodou, na kterém spolupracují týmy tří středisek Diakonie z Vrchlabí, Jablonce nad Nisou a Jaroměře. Cílem je hledat nové cesty, jak podpořit děti jako je Klárka. Pokud jim totiž někdo nepomůže, jsou na nejlepší cestě si školu úplně znechutit. Pak už pro ně není návratu. Dostanou se do bludného kruhu špatných známek a propadání. Naprosto se minou se smyslem školní docházky. Přitom právě vzdělání je pro děti ze sociálně vyloučených rodin tou nejlepší šancí, jak žít o něco lepší život než jejich rodiče.

Problém je v tom, že s žáky, kteří z různých důvodů nezapadají, neumí všechny školy pracovat. Na odbornou pomoc se učitelé většinou obrací až tehdy, kdy se dítě se školou úplně míjí – tedy když už je pozdě. Přitom organizace jako Diakonie mohou pomoci včas. Proto v rámci Diakonie vznikl projekt Dítě nad vodou, který propojuje školy a sociální služby pomáhající dětem a rodinám.

Pilíři projektu jsou lektoři, kteří pomáhají dětem s doučováním. „Základem je navázat s dětmi vztah jako parťák – naslouchat, povzbuzovat, podporovat, pomáhat jim zažít úspěch,“ říká Dana Zaplatílková. Důraz přitom klade hlavně na slovo úspěch. Doučování je tedy třeba chápat v širším slova smyslu. Nejde jen o známky. V dětech je nejprve třeba vzbudit zájem o školní látku. Lektoři na to jdou různými hravými způsoby a technikami. Pracují se zážitkovou pedagogikou, na které projekt stojí. Také je potřeba obhlédnout situaci u dětí doma: zda doma mají potřebné pomůcky a místo, kde by se mohly v klidu do školy připravovat. U dětí samotných je potřeba rozpoznat jejich silné stránky a z nich vyjít. Teprve poté lektoři s dětmi probírají různé techniky učení a samotnou školní látku. Důležitá je při tom trpělivost, nechtít vidět výsledky hned. Ty se většinou dostaví až po jednom, dvou letech společné práce.

„Primárně při doučování nejde o to zlepšit si pětky na jedničky,“ vysvětluje jedna z lektorek Petra Tomášová. „Jde o zlepšování vztahů se spolužáky, s paní učitelkou a taky o porozumění vlastní rodinné situaci. Dětem poskytujeme lidskou oporu, aby získaly zdravou sebedůvěru a uvědomily si, že mají lidem okolo sebe co dát.“ Teprve když se o takovou sebedůvěru mohou děti opřít, objeví v sobě chuť zapracovat i na školních známkách.

Projekt dítě nad vodou zároveň cílí na celé rodiny. „Rodiče se snažíme motivovat ke spolupráci s naší sociálně aktivizační službou,“ říká Dana Zaplatílková. „Díky spolupráci s rodiči dosahujeme mnohem efektivnějších výsledků. Rodině se dostane podpory, díky které rodina celkově začne fungovat lépe.“

Na pokračování projektu Dítě nad vodou bychom rádi získali prostředky v letošní sbírce Krabice online. Máme radost z toho, co jsme dosud díky dárcům objevili a věříme, že máme co dál rozvíjet. Budete u toho s námi?

Pošlu Krabici online a budu u toho

Dana Zaplatilková